C-Value

Vil du have 5% mere tid fra i morgen ?

Gør du egentligt det du blev ansat til, eller er du blevet sovset ind i møder, ikke kundevigtige opgaver, ikke forretningsmæssige opgaver, fejl, spild, brok, negativitet samt variation af kapacitet og kvalitet?  

Vi hører ofte den ansatte sige:

Hallo, jeg gør kun det vigtigste. Det er mine kollegaer eller chefernes skyld, de kunne bare passe deres arbejde.


Det usynlige spild i virksomheden

Omkring møder, har mange virksomheder i dag kvalitetsinstruktioner for både administrative- og produktionsprocesser. Flere steder beregnes der takttid. Der registreres sagstider og ud-faktureringstimer, og der måles på proces effektivitet. 

Køb E-bogen Møde Effektivisering 

Læs om Møde Effektivisering og Personlig Effektivisering

Når det handler om møder, så er det typisk legalt, at 

  • indkalde hvem som helst
  • indkalde når som helst
  • tage den tid det tager
  • holde møder uden agendaer
  • bruge møder til information, hvor den kunne sendes ud eller sættes på informationstavler
  • bruge ekstra unødig tid på møder
  • afholde møder, hvor der bruges fysisk transporttid, eller hvor man snakker om alt muligt andet
  • bruge de første måske 15-30 minutter til lige at lande og få et rundstykke.

Står ovenstående virkelig i din ansættelseskontrakt?

Du er naturligvis lidt undskyldt, hvis der ikke findes en jobbeskrivelse, organisationsplan eller at der er lavet Policy Deployment.

Ved at holde fokus på det du er ansat til, og har fået ansvaret for, så øges effektiviseringen på dit område og dine ansvarsopgaver. Ved at holde fokus på de få og færre ting du skal, ja så er det nemmere at fjerne spild og alle de unødvendige ting, som altid sniger sig ind i et område.

Udtrykket kan ikke se skoven for bare træer kunne også bruges her. Ved at få fjernet alle hyggelige, ikke kundevigtige opgaver eller opgaver som ligger udenfor dit område, så giver det bedre overblik over det som er vigtigt og skaber værdi. 

En lille analog 

Jeg kommer regelmæssigt i et fitnesscenter. Et godt gæt er at 80-90 % af medlemmerne, som faktisk kommer i centeret (der er jo også mange som bare har et medlemskab, men næsten aldrig træner), ikke opnår nogen forbedring af betydning. Hverken fokus, tempo, energi, motivation, intensitet, udførelse eller koncentration.

4 gode råd:

  1. Hold fokus, hvilken øvelse og muskel skal jeg træne nu? (hvilket produkt eller hvilken kunde betjener jeg nu?)
  2. Hvilket tempo skal øvelsen udføres med, så jeg kan mærke at det brænder i musklen for hver gentagelse? (hvilket tempo skal jeg lave kundeopgaven i, for at den bliver levereret til tiden, i rette kvalitet, mængde og sted)
  3. Øge energi og motivation ud i musklen og øvelsen – luk alt andet ude (hvordan får jeg lavet det ypperste produkt, hver gang)
  4. Stil og placer dig korrekt, så det er præcis den rette muskel du træner, og du dermed undgår skader (hvordan sidder og står jeg bedst, så jeg undgår unødig slitage, skader og ulykke)

Det fede ved at holde fokus og fjerne alle mulige støj faktorer er, at:

  1. du vil få udført opgaver med større effektivitet
  2. du vil få større tilfredsstillelse
  3. dine interne og eksterne kunder bliver mere glade for dig


Sidegevinsten er, at kan du smitte dine kollegaer, så alle bliver måske 5 % mere effektive. Og behovet for møder, reklamationer, forstyrrelser, brok og negativitet bliver meget mindre.

Alting starter hos dig selv. Du skal tage en beslutning, og kun du kan gøre en forskel. 

What's not to like.

Bedste hilsner

Torben Kjær Madsen

CEO, Effektiviseringstræner

 

Kommentarer

Der er endnu ingen der har kommenteret på dette indlæg.
Så du kan være den første til at kommentere på det.
Gæst
Onsdag, 20. November 2019

Vores referencer

Referencer samlet 5 logoer

Kontakt os

samplesampleTELEFON:
+45 5089 6000
+45 5089 6001

ADRESSE:
Essen 27 C
6000 Kolding