C-Value

Har du kompetencerne til at skabe forandringer?

Det kræver sin mand og kvinde at gå forrest, og påvirke allerede etablerede arbejdsprocesser. Noget handler om personlige egenskaber, så som: lysten til at blive ved, overskud til at stå i orkanens øje, modvind på alle cykelstier samt vilje og energi til at ville mest

Torben Kjær Madsen, CEO, C-Value®

Noget andet er hvilke værktøjer du har med i forandringsværktøjskassen. Gennem årerne er jeg blevet mere og mere enig i at En Klovborg-ost tager den tid en Klovborg-ost skal tage, en mesterlære uddannelse tager 4 år eller Øvelse gør mester. Derfor bliver jeg også personlig udfordret, når jeg læser, at det er muligt at blive master certificeret coach på en weekend. Eller når en 4-årig frisøruddannelse bliver sat ned til 2 år. Eller det er muligt at blive Certificeret Six Sigma Green Belt på kort tid - helt ned til 2 timer via spørgsmål på internettet. Når f.eks. en frisør uddannelse bliver sat ned til 2 år, er det så fordi vores tids elever og undervisere er super skarpe, kan indlære hurtigere og formidle hurtigere? Eller er pensummet blevet mindre?

Torben Kjær Madsen, CEO, C-Value®

Kursisten

Spørgsmålet er måske også hvad en uddannelse skal bruges til. Skal et certifikat i eks. Six Sigma Green Belt bruges som fyld til et CV, eller et diplom i en ramme på væggen? Eller skal det bruges til at skabe afgørende forbedringer i virksomheden, og dermed sikre at den tjener flere penge og blive mere konkurrencedygtig?

Og hvilke behov har kursisten? Ved kursisten reelt set hvad vedkommende skal lære eller vide? Eller ligger udfordringen mere hos dem som betaler eller udbyder uddannelserne?

Kursusudbyderen

En kursusudbyder kan måske også have et formål med at lave et kort og intensivt forløb. Dels er der plads til flere kurser, og dels kan indtjeningen øges pr. kursist på holdet. Modsat så er der flere udbydere af kurser, som virkelig er passionerede og stolte af deres fag. Det tager som regel ganske få øjeblikke at finde ud af det.

Underviseren 

Lige som en mesterlære uddannelse tager 4 år, så tager det tid at blive en god underviser. Faktisk ser det lettere ud, end det er. Flere kender nok også den situation, at det ser let ud lige at ordne strømmen derhjemme. Det lige til, man kommer rigtig i stødet

Jeg har mødt mange, som synes at det må være let at være underviser – også selvom de er fagligt dygtige. Alligevel er det noget helt andet at være på som underviser, navigere rundt imellem kursisternes forskellige adfærdstyper og skifte mellem læringsstile og situationer. Overholde tid, plan og det gode humør. Ikke alle fodboldstjerner bliver dygtige trænere. Men det kan være umådeligt svært at gennemskue på forhånd. Når der skal vælges et kursus, kan jeg kun stærkt anbefale, at det er værd at undersøge udbyderen på forhånd – i særdeleshed hvis formålet er, at kursisten skal kunne anvende den tilegnede viden bagefter

Torben Kjær Madsen, CEO, C-Value®

Virksomheden

Virksomheden kan måske have behov for, at deres medarbejdere er så lidt væk fra driften som muligt. Det minimerer tab af driftstid, på den korte bane, samt minimering af kursusudgifter. Er det ikke bare som at tisse i bukserne? Den model giver besparelser her og nu, men giver ikke den afgørende viden.

Så hvem er de reelle kunder til kompetenceløft? Hvad skal den nye viden skal bruges til? Der er ingen tvivl om, at de som vægter kvalitet fremfor kvantitet, overvejer nøje hvad de skal kunne med den nye viden. De store danske industrivirksomheder ved med stor sandsynlighed, hvad en medarbejder, der er uddannet eks. Six Sigma Green Belt, skal kunne.

Vores erfaring

For mig er en uddannelse som master certificeret coach på en weekend ikke en uddannelse. Min indlæringsproces kræver refleksion, praktiske opgaver, tilbagemeldinger, øvelse, gentagelser og deling med andre kursister. Og så er vi meget forskellige, som mennesker

Torben Kjær Madsen, CEO, C-Value®

Vi ved fra vores kursister, at når vi afholder et eks. Six Sigma Green Belt kursus, som forløber over 3 måneder, fordelt på 8 undervisningsdage, hvor kursisten skal lave et praktisk projekt, så bliver de maksimum udfordrede. Både på indlæring af nye værktøjer samt hvordan den nye viden bliver indarbejdet hos dem selv og i virksomheden. Det på trods af, at vi også har måtte tage valg og fravalg af hvilke værktøjer vi skal undervise i. Alene MSA, SPC og variationsforståelsen samt hele projektledelsesdelen er omfattende. Det alene kunne fylde 5 undervisningsdage. Og så er der alle de andre værktøjer i DMAIC-hjulet, og arbejdet med regression og FMEA. 

Min egen uddannelse i Six Sigma Green Belt forløb over 10 dage, og før jeg kunne kalde mig certificeret, så skulle jeg aflevere 2 praktiske projekter. Hvert projekt skulle give en forbedring på virksomhedens bundlinje med mindst DKK 50.000,-

Torben Kjær Madsen, CEO, C-Value®

  Blooms taksonomi er en god måde at forholde sig til, hvilket niveau vi ønsker at kunne den nye viden på. Og hvad har virksomheden behov for - i forhold til deres strategi og valg af kompetenceløft- og behov.

Jeg skal ikke være dommer, og personlig bliver jeg udfordret når jeg ser de forskellige lyn-forløb. Sjældent ved kursisterne hvad de skal lære, men alle burde spørge sig selv - kan jeg virkelig lære det samme på: 1 weekend, 5 dage, 9 dage, 2 år - eller er det mere rimeligt at det tager mere tid? Og hvad er muligt at lære og kunne anvende?

Torben Kjær Madsen, CEO, C-Value®

Vores model til vores kunder

Hos C-Value® har vi valgt at læne os op ad Blooms Taksonomi, som tager udgangspunkt i læring, der er inddelt i 6 trin.

Flere af vores kurser er delt op i bælte farver, for at hjælpe virksomheden i deres valg af kompetencebehov (Why Before the What), samt hjælpe medarbejderne til bevidsthed om niveauet. Det gælder vores uddannelser i LEAN, Six Sigma, TPM og Projektledelse.

​Jeg håber at have givet værdiskabende indsigt og bevidsthed om kompetenceløft og uddannelser.

Rigtig god sommer.

Torben Kjær Madsen, torben@c-value.dk


 

Kommentarer

Der er endnu ingen der har kommenteret på dette indlæg.
Så du kan være den første til at kommentere på det.
Gæst
Onsdag, 20. November 2019

Vores referencer

Referencer samlet 5 logoer

Kontakt os

samplesampleTELEFON:
+45 5089 6000
+45 5089 6001

ADRESSE:
Essen 27 C
6000 Kolding