C-Value

Proces Effektivisering

Nogen vil kalde det arbejdsrutiner, opgaverutiner eller sagsgang.

Uanset navnet, så er effektivisering af arbejdsprocesser noget af det vigtigste i enhver virksomhed. Vi ser ofte forbedringer på mere end 30%. Specielt administrative arbejdsprocesser bliver noget medarbejderne "bare" gør på en bestemt måde.

Typisk ser vi, at udfordringen er at arbejdsprocesserne bliver en vane. Medarbejderne er udbevidst inkompetente omkring leverandør og kundeforhold. Det kan dermed være meget svært at kigge "ind", fordi medarbejderne ikke føler tryghed omkring forandringer. "Det kan ikke blive bedre", er noget vi tit hører i virksomhederne. Når medarbejderne først får taget hul på forløbet og bliver bevidst inkompetente, så oplever de, at det ikke er farligt. At de ikke er i overskud, men at det hele blot handler om at arbejde mere smart med de ressourcer der er tilstede.

Som effektiviseringstrænere har vi ikke løsningerne, men vi har metoderne og strukturen. Sammen med virksomhedens medarbejdere finder vi simple, hurtige og effektive forbedringer. Det vi ser er, at hvis medarbejderne er omdrejningspunktet for projektet, kommer de til at føle ejerskab fra dag 1.

Proces Effektivisering er altid skæddersyet til den enkelte virksomhed. Et forløb med en arbejdsproces vil typisk forløbe over ca. 3 måneder. Vi kommer i virksomheden og driver, sammen med udvalgte medarbejdere, projektet. Investeringen i forløbet kommer, det første år, typisk 10 gange igen som gevinster. Dette kaldes også for Return On Investment (ROI).

Alle arbejdsprocesser bør sendes til ”eftersyn” 1 gang om året - er vores anbefaling.

 

Vores referencer

Referencer samlet 5