C-Value

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://www.c-value.dk/

Enhver leder bør have indsigt i sig selv

Når man forpligter sig til at have ansvar for noget så vigtigt som andre mennesker, bør man som minimum have en eller anden form for indsigt i sig selv.

Lisbet Rosendahl, Effektiviseringstræner, C-Value®

Alle medarbejdere er forskellige og kommer fra forskellige familiesystemer og kulturer. Det kombineret med, at mennesker er motiveret af behov og reagerer forskelligt på baggrund af hvordan kontakten til grundfølelserne er, erindringer og hukommelse samt ydre påvirkninger. Hvis du som leder synes dette lyder kompliceret, så kræver det faktisk også en indsats at sætte sig ind i de helt basale menneskelige aspekter. Og som i sidste ende vil være nøglen til, at kunne møde medarbejderne præcis der hvor de er og til succesfulde forandringer.

​Gennem flere år har jeg deltaget på opgaver hos vores kunder og kan altid konstatere, hvor kompliceret det er at gennemføre succesfulde forandringer med de menneskelige aspekter i spil. Medarbejderne er på arbejdspladsen med helt forskellige forudsætninger og motiveret af forskellige behov. Nogle medarbejdere er på arbejdspladsen, fordi de er drevet af interesse eller finder glæde ved at være der. Andre er der, fordi de skal have smør på brødet og altså drevet af penge. Som leder er det nødvendigt at forstå disse forskelligheder og at hver medarbejder bør mødes individuelt. 

Psykoterapeuter og psykologer vil gøre en forskel

Jeg tror og håber på, at det bliver mere og mere almindeligt at se psykoterapeuter og psykologer som en del af større organisationer. Det vil klart kunne løfte organisationen og i sidste ende styrke virksomhedens konkurrenceevne. Jeg vil ønske at virksomhederne klæder deres ledere på med minimum kendskab til de helt basale menneskelige aspekter.

Lisbet Rosendahl, Effektiviseringstræner, C-Value®

Der er et hav af begreber og teorier man som leder kan sætte sig ind i. Eksempelvis: Ledelsesstil, kultur, kommunikationsstil, kommunikationslag, læringskurve, situationsbestemt ledelse, persontyper, Herzbergs motivationsteori, Maslows behovspyramide. Hvis dette skal give mening, bør man sætte sig ind i de helt basale menneskelige aspekter som hvordan menneskelige behov opstår og hvordan de selvreguleres, intrinsisk og ekstrinsisk motivation, grundfølelser, forsvarsmekanismer samt modstand og selvstøtte. Alene kendskab til dette vil gøre en forskel for enhver leder. 

Hvordan bliver man leder?

​Bliver man leder fordi man har været ansat i flest år, leveret bedst resultater eller er det fordi man er klædt på rent menneskeligt til at have ansvar for andre mennesker? Jeg så helst det sidst nævnte, som jeg er meget overbevist om ville skabe succesfulde forandringer, langvarige ansættelser, færre sygemeldinger samt gladere medarbejdere med højere selvværd og større selvtillid. Det jeg alt for ofte oplever er, at ledere er blevet ledere på baggrund af alt muligt andet end menneskelig viden og indsigt. Det er bare så synd, både for ledere som ikke slår til og medarbejdere der bliver syge og dårlige.

Kursus i forandringsledelse og erhvervssparring

​Jeg er ved at sætte sidste finger på undervisningsmaterialet til vores 2 dages kursus: Forandringsledelse - Value change. Kurset afholdes 25. og 26. marts, hvor det nye undervisningsmateriale vil blive brugt for første gang. Der vil være høj fokus på behov, selvregulering, motivation, grundfølelser, forsvarsmekanismer samt modstand og selvstøtte. Og så vil der være noget af det allerede kendte stof, som vil skabe en synergi med den nye viden jeg har tilegnet mig med min uddannelse som gestaltterapeut og den viden jeg tilegner mig indenfor kognitiv terapi, ACT og coaching. Udover undervisning kan jeg bookes til erhvervssparring, hvor jeg også anvender min viden og indsigt, hvilket lederne hos vores kunder bekræfter gør en forskel for dem.

 

Kommentarer

Der er endnu ingen der har kommenteret på dette indlæg.
Så du kan være den første til at kommentere på det.
Gæst
Søndag, 12. Juli 2020

Vores referencer

Referencer samlet 5 logoer

Kontakt os

samplesampleTELEFON:
+45 5089 6000
+45 5089 6001

ADRESSE:
Essen 27 C
6000 Kolding