LEAN
Hvad er LEAN?
LEAN er en samling af kultur, principper, teknikker og værktøjer, herunder ledelsesprincipper, som reducerer spild og ikke værdiskabende aktiviteter i gentagne arbejdsprocesser.
Metodikken øger effektiviteten og produktiviteten, involverer medarbejdere på alle niveauer og optimerer deres tid og frigiver ressourcer. Gevinsten af værdiskabende aktiviteter reducerer transport af varer, lager, bevægelse, uunyttede kompetencer, ventetid, overproduktion, uhensigtsmæssige processer, fejl og omstillingstider. Læs mere på siden FAQ eller på Wikipedia.
Holdundervisning i LEAN på alle niveauer i jeres virksomhed
Hvem opfandt LEAN?
LEAN blev defineret som begreb (metodik) af forfatterne Jim Womack og Daniel Jones tilbage i 1992. De havde undersøgt mange af de kvalitetsværktøjer og modeller, som bla. Toyoda, Deming, Ohno, Ishikawa og mange andre havde opfundet. Særligt Toyoda's tiltag blev hovedtemaet i det, som man døbte LEAN. Womaco og Jones fandt ud af, at Toyota kunne producere biler langt billigere end hos konkurrenterne. De ældste af værktøjerne i LEAN er helt tilbage fra 1785. Så ordsproget gammel vin på nye flasker, kan med sindsro bruges her.
LEAN er en kultur som virker
Det du allerførst bør forstå er, at LEAN faktisk ikke kun er værktøjer, som er hevet ud fra en metodik. Det er en en filosofi og en kultur, både hvad angår privatmæssigt og erhvervsmæssigt. En kultur af, at alle deltagere i privaten eller i virksomheden er med til at skabe løbende forbedringer, til gavn for øget kundeværdi. Det som Toyota udtrykte som TPS, tror alt for mange mennesker betyder Toyota Production System. Det gør det ikke. Det betyder Thinking People System. Altså hvordan kan alle deltagere tænke ind i systemerne og lave små og store forbedringer.
Det næste, som er næsten ligeså vigtigt er, at LEAN ikke kan trækkes ned over hovedet på andre mennesker. Medmindre du elsker at være midtpunkt og bruge alt for meget ledelsestid, så kan du da forsøge at proppe LEAN ned i halsen på andre mennesker. Vores erfaring er, at det dog kun virker lige så længe som til du stopper med at have fokus på det. LEAN handler om at inddrage og involvere alle deltagere og gøre det i forhold til det modenheds- og kompetenceniveau, de er på.
Det tredje du bør sikre dig er, at ledelsen (mor og far) har forpligtet sig og går 1.000 procent forrest. Der er kun en som kommer af sig selv og her kan vi afsløre, at det ikke er en ny LEAN kultur af løbende forbedringer fra alle deltagere. Det kræver målrettet fokuseret arbejde i 2-3 år fra alle ledere. Derefter begynder den nye kultur at åbenbare sig.
De 5 LEAN principper
I LEAN (eller systemstisk sund fornuft) er der 5 hovedprincipper. Under hver af disse principper findes en række værktøjer. De 5 LEAN principper har C-Value® illustreret på denne model. Disse 5 principper er vores LEAN Green Belt (Manager) og LEAN Black Belt undervisningsmateriale bygget op efter:
Det handler om at kortlægge værdistrømmene, fjerne spild og ikke værdiskabende aktiviteter for dermed at det er slutkunden som trækker varen/ydelsen/servicen.
LEAN-metodikkenIndeholder værktøjer som giver din virksomhed mulighed for at optimere gentagne arbejdsprocesser i både administration og produktion. Strategisk indførsel af LEAN-kultur vil eliminere spild og øge værdiskabende aktiviteter,
Du kan tage effektive kurser indenfor LEAN hos C-Value®:
Ofte brugte søgeord indenfor LEAN:
Vidste du?
|
LEAN White Belt
Værdi, viden og indsigt? Læs mere
For medarbejdere der skal kunne støtte, motivere og inspirere organisationen i forandringerne. Virksomheder der strategisk indfører LEAN, kan med fordel uddanne alle deres medarbejdere LEAN White Belt.
LEAN Yellow Belt
Værdi, viden og indsigt? Læs mere
For medarbejdere, der indgår i teams omkring LEAN-effektiviseringsprojekter. Herunder uformelle ledere eller meningsdannere. Virksomheder der strategisk indfører LEAN, kan med fordel uddanne 30% af deres medarbejdere LEAN Yellow Belt.
LEAN Green Belt (Manager)
Værdi, viden og indsigt? Læs mere
For kvalitetsmedarbejdere, mellemledere, nøglemedarbejdere, effektiviseringsprojektledere og deltagere i forandringsprojekter. Virksomheder der strategisk indfører Six Sigma, kan med fordel uddanne 10% af deres medarbejdere LEAN Green Belt (Manager).
LEAN Black Belt
Værdi, viden og indsigt? Læs mere
For medarbejdere der har interesse og entusiasme for at arbejde som mentor og coach for LEAN Green Belt (Manager) medarbejdere, der løbende kører effektiviseringsprojekter.
LEAN POKA YOKE
Værdi, viden og indsigt? Læs mere
Primært for produktionsmedarbejdere og operatører med kortere uddannelser i virksomheden samt til administrative medarbejdere, der skal kunne praktisere LEAN POKA YOKE.
LEAN 5S
Værdi, viden og indsigt? Læs mere
Primært for produktionsmedarbejdere og operatører med kortere uddannelser i virksomheden samt til administrative medarbejdere, som skal kunne praktisere LEAN 5S.
LEAN SMED
Værdi, viden og indsigt? Læs mere
Primært for produktionsmedarbejdere og operatører med kortere uddannelser i virksomheden samt til administrative medarbejdere, der skal kunne praktisere LEAN SMED.
LEAN KAIZEN
Værdi, viden og indsigt? Læs mere
Primært for produktionsmedarbejdere og operatører med kortere uddannelser i virksomheden samt til administrative medarbejdere, der skal kunne praktisere LEAN KAIZEN.
LEAN VSM
Værdi, viden og indsigt? Læs mere
Primært for produktionsmedarbejdere og operatører med kortere uddannelser i virksomheden samt til administrative medarbejdere, der skal kunne praktisere LEAN VSM.